Wereldwijd gebed voor synode

Woensdag 31 mei - Onze Lieve Vrouw ter Nood Heiloo

gepubliceerd: dinsdag, 16 mei 2023

Synode 2021 - 2024Op woens­dag 31 mei viert de Rooms-Katho­lie­ke Kerk Maria Visi­ta­tie, de ge­dach­te­nis aan het bezoek dat Maria, toen zij zwan­ger was van Jezus, bracht aan haar nicht Elisabeth (Luc. 1, 9-56). Op deze dag zal we­reld­wijd wor­den gebe­den voor de ko­men­de bis­schop­pen­synode over de Synodale Kerk - Communio, Participatio, Missio. Ook in Neder­land wordt in meer­dere Maria-hei­lig­dommen gebe­den.

De Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie maakt naast het eer­der ge­pu­bli­ceerde synode­ge­bed, nog een aantal andere gebe­den be­schik­baar die op 31 mei, tevens afslui­ting van de Maria­maand, gebe­den kunnen wor­den. Op vraag van het synode­secre­ta­riaat wordt er gebe­den voor het synode­pro­ces en de weg die de Kerk daarin volgt. Ook is gevraagd om het proces onder bescher­ming van de Heilige Maagd Maria te plaatsen en ver­der om gebed voor de be­trok­ken­heid van alle ge­roe­penen, zowel leken, pries­ters, als reli­gi­euzen bij het proces.

In ons bisdom zal wor­den gebe­den in de Genade­ka­pel op het Hei­lig­dom Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo. Ie­der­een is van harte welkom om mee te komen bid­den, maar thuis de gebe­den meebid­den kan na­tuur­lijk ook.

Gebe­den

Voor de synode

1. God, in uw ondoorgron­de­lijke voor­zienig­heid hebt Gij besloten tot de uitbrei­ding van het rijk van Christus over de gehele aarde om alle mensen te doen delen in de wel­daad van de verlos­sing. Wij bid­den U: laat uw kerk, als sacra­ment van het heil der wereld, het mysterie van uw liefde tot de mensen open­ba­ren en tot wer­ke­lijk­heid maken. Door Christus, onze Heer.
  2. Almach­tige God, geef dat uw kerk steeds het heilig volk blijft, een zoals Gij een zijt, Vader, Zoon en heilige Geest, om voor de wereld het heil­bren­gend teken te zijn van uw hei­lig­heid en een­heid, en haar te brengen tot de volmaakt­heid van uw liefde. Door Christus, onze Heer.
  3. Almach­tige eeuwige God, in Christus hebt Gij uw heer­lijk­heid aan alle volken geopen­baard. Waak over het werk van uw barm­har­tig­heid: geef dat uw kerk, verspreid over heel de wereld, standhoudt in de belij­denis van uw Naam. Door Christus, onze Heer.
  4. God, in de afzon­der­lijke kerken, die overal ter wereld op weg zijn naar U, open­baart Gij de ene, heilige, katho­lie­ke en apos­to­lische kerk. Verleen aan de gelo­vi­gen van onze kerk de genade zich zo rond hun her­der te verenigen en door het evan­ge­lie en de eucha­ris­tie een ge­meen­schap te wor­den in de heilige Geest, dat zij op waar­dige wijze heel uw volk ver­te­gen­woor­digen en teken en werktuig wor­den van Christus' aanwe­zig­heid in de wereld. Door Christus onze Heer.
  5. Heer, Leider en Beschermer van uw kerk, vervul uw die­naars met de geest van inzicht, waar­heid en vrede, zodat zij ten volle beseffen wat U wel­ge­vallig is en dit met volle­dige inzet ten uit­voer brengen. Door Christus onze Heer.
  6. God, vol goed­heid zorgt Gij voor uw volk en liefde kenmerkt uw bestuur. Wij bid­den U: schenk een geest van wijs­heid aan allen die Gij in uw kerk bekleed hebt met gezag, zodat zij uw volk brengen tot een diepere kennis van de waar­heid en tot een groei in hei­lig­heid die U wel­ge­vallig is. Door Christus, onze Heer.
  7. Heer, laat onder ons een geest heersen van begrip, oprecht­heid en vrede. Leer ons open te staan voor wat Gij van ons vraagt en in volle­dige eens­ge­zind­heid na te streven wat wij als uw wil hebben leren kennen. Door Christus onze Heer.
  8. God, uw Zoon heeft beloofd, bij allen die in zijn Naam zijn ver­ga­derd zelf aanwe­zig te zijn. Mogen ook wij zijn aanwe­zig­heid ervaren en laat ons hart in waar­heid en liefde onder­vin­den de rijkdom van uw genade. barm­har­tig­heid en vrede. Door Christus onze Heer.
  9. God, Vader van wie alle gaven komen: al wat wij hebben, al wat wij zijn. Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is, hoe talrijk uw welda­den. Geef dat wij U oprecht beminnen met heel ons hart en al onze krachten. Door Christus onze Heer.

Wij staan voor U, Heilige Geest

Wij staan voor U, Heilige Geest,
terwijl wij bijeen­ko­men in uw naam.

U alleen hebben wij om ons te gelei­den
maak dat U thuis bent in ons hart;
leer ons de weg die wij moeten volgende
en hoe wij deze moeten gaan.

Wij zijn zwakke mensen en zon­daars;
laat niet toe dat wij de wanorde bevor­de­ren.
laat onwetend­heid ons niet op de ver­keerde weg brengen,
noch partij­dig­heid ons han­de­len beïn­vloe­den.

Maak dat wij in U onze een­heid vin­den,
opdat wij samen kunnen gaan naar het eeuwige leven
en ons niet verwij­de­ren van de weg van de waar­heid
en van wat juist is.